Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská zeď v okolí Pekingu – kompletní návod

27. 03. 2017 10:30:00
Čínská zeď je div světa, který by měl patřit na seznam každého cestovatele. Jenže ono to není jen tak. Je dlouhá! Kam tedy vlastně jet a co přesně vidět?

Toto je první část dvoudílného článku o jednotlivých úsecích zdi a návod, jak je navštívit. V této první části se budu věnovat těm úsekům, které se navštěvují z Pekingu. V příštím díle naopak podrobněji rozebereme vzdálené úseky Čínské zdi. Úseků zdi je mnoho a je možné, že jsem nějaké vynechal. Pokud znáte část, kterou jsem do tohoto článku nezahrnul, napište mi ji, prosím, do komentářů.

Jak je Čínská zeď vlastně dlouhá?

To je otázka, na kterou není možné snadno odpovědět. Ze dvou důvodů. Čínská zeď není a nikdy ani nebyla jednou souvislou stavbou! To, co se považuje za Velkou čínskou zeď, jsou různé úseky zdi, které spolu často nejsou propojené. Mnohé z nich pocházejí z různých období. V historii Číny nikdy nestály všechny úseky ve stejnou dobu. V některých částech Číny byla Velká čínská zeď jen obyčejnou zdí, vůbec nemusela být dlouhá ani vysoká. Během dějin se čínští panovníci několikrát pokusili pospojovat jednotlivé úseky různých zdí do jednoho souvislého celku - Velké čínské zdi, ale nikdy se jim to úplně nepodařilo. Na internetu najdete množství číselných údajů, jak dlouhá vlastně je. Každý však její délku počítá jinak. Někdo počítá jen úseky, které stále existují a stojí, někdo počítá i ruiny a oblasti, kde je existence Čínského zdi zdokumentována, ale už tam není. A někdo počítá všechny úseky, které jsou, byly, možná byly a pravděpodobně ani nebyly napříč celou čínskou historií. To poslední většinou dělají samotní Číňané. Takže na otázku, jak dlouhá je Čínská zeď odpovím - Nevím. Dlouhá...

Jak stará je Čínská zeď?

Jak můžete tušit z předchozího textu, ani tuto otázku vám nezodpovím zcela přesně. První člověk, který se pokusil sjednotit zdi na čínském území do jednoho souvislého celku, a tím se i jako první pokusil postavit Velkou čínskou zeď, byl první svrchovaný císař Číny, Qin Shi Huangdi (259 před n. l. - 210 před n. l.). Jeho vláda i život byly však příliš krátké na to, aby to stihl. Ne, že by toho nedokázal mnoho - zůstala po něm například terakotová armáda (jeho hrobka) a především idea jedné Číny, fungující stát se systémem pravidel a byrokratický systém řízení státu, který se více méně zachoval až dodnes. Čína však za své sjednocení zaplatila tvrdou daň během jeho kruté vlády. Ale zpět k tématu, pokud počítáme historii zdi od Qin Shi Huangdi-ho, který sjednotil Čínu v roce 221 před n. l., je stará více než 2 tisíce let. Císař se však pokusil sjednotit již existující zdi, takže některé úseky jsou ještě starší. Dynastie Han (206 před n. l. - 220), která následovala po něm, se o dostavění Čínské zdi pokusila také. Od dynastie Han však nemáme o Čínské zdi zachovanou téměř žádnou dokumentaci až do dynastie Ming (1368 - 1644). Právě během ní se Čínská zeď stala zase významným symbolem Číny a objevily se pokusy o její sjednocení. Úseky v okolí Pekingu většinou pocházejí právě z dynastie Ming a z následující dynastie Qing.

Z čeho je postavená Čínská zeď?

Z toho, co bylo právě po ruce. Někde z hlíny, někde z kamenů, někde z písku, cihel, jinde ani nevíme, protože už neexistuje. A někde je bohužel zalitá betonem, protože je v Číně korupce a stává se, že nevhodný člověk dostane práci, na kterou není kvalifikovaný. Dnes jsou navštěvované především úseky z kamene.

Ale z toho, co jsme se o Čínské zdi učili, musí být něco pravda, ne?

V první řadě - Čínská zeď není vidět z vesmíru. První čínský kosmonaut řekl, že se velmi snažil, ale nepodařilo se mu to. Že je Čínská zeď jako jediná stavba na světě vidět z vesmíru, byla propaganda Komunistické strany Číny před desítkami let, avšak toto tvrzení nemá žádnou logiku. I kdyby byla Čínská zeď jedinou souvislou stavbou (což, jak víme, není), bylo by to stejné, jako dívat se z třicátého patra mrakodrapu na nit nataženou na chodníku.
Většina lidí si myslí, že Čínská zeď byla postavená primárně na obranu. Ani to není úplně pravda. Samozřejmě, využívala se i na obranné účely, ale jejím hlavním účelem bylo ohradit území a jasně se politicky a ideologicky definovat jako Čína - Říše středu, zatímco všechny okolní národy Číňané považovali za barbary. Šlo spíše o hranici, jejímž primárním účelem bylo na základě idejí civilizované říše udržet lidi uvnitř, a ne nepustit tam další. I když Čínu někdo zvenčí napadl a zeď se použila na obranné účely, její obranyschopnost byla úměrná politické stabilitě Číny.

Kde navštívit Čínskou zeď?

Dostáváme se k hlavnímu účelu tohoto článku, kam se jet podívat na Čínskou zeď? V okolí Pekingu je několik navštěvovaných úseků. Liší se vzdáleností od Pekingu, stavem a úrovní rekonstrukce, počtem turistů a přírodní scenérií. Pro lepší přehled jsem pro vás vytvořil i mapu na Google maps, ve které najdete všechny potřebné údaje.
Ke každému úseku uvádím, jak se sem dostat, avšak vždy je možné si zaplatit soukromého řidiče s autem. Pokud jste větší skupina, určitě se to vyplatí, zejména na vzdálenější úseky.

Ji Yongguan 居庸关

  • vzdálenost od Pekingu: ± 50km
  • stav zdi: zrekonstruovaná, vhodná i pro vozíčkáře
  • návštěvnost: přelidněná
  • pro koho je vhodná: pro lidi s nedostatkem času, s velmi špatnou fyzičkou a pro lidi s postižením
  • cena vstupenky: 35 RMB

Jak se sem dostat:

Veřejná doprava autobus 345 do Shahe (沙河) a tam přestoupit na autobus 昌 68 (čínský znak před číslem je důležitý) na zastávku Juyong Pass 居庸关.

Ju Yongguan je nejbližší úsek u Pekingu - pochopitelně i velmi navštěvovaný. Kdysi to byl jeden ze tří nejdůležitějších průchodů přes zeď. Do prohlídky proto spadá i velká zrekonstruovaná brána.

Shuiguan 水 关 长城

  • vzdálenost od Pekingu: ± 50km
  • stav zdi: zrekonstruovaná
  • návštěvnost: přelidněná
  • pro koho je vhodná: pro lidi s nedostatkem času a s velmi špatnou fyzičkou
  • cena vstupenky: 40RMB

Jak se sem dostat:

Autobus 919 z Deshengmen (德胜门) přímo do Shuiguan Changcheng (水 关 长城). Od Juyongguan je vzdálen jen 7 km a od úseku Badaling jen 5 km. Někdy se považuje za součást úseku Badaling. Je spravovaná přes stejný úřad Badaling Tourism General Corporation, nicméně je to samostatný úsek.

Badaling 八达岭

  • vzdálenost od Pekingu: ± 70 km
  • stav zdi: zrekonstruovaná
  • návštěvnost: přelidněná
  • pro koho je vhodná: pro lidi s nedostatkem času, velmi špatnou fyzičkou a pro lidi, kteří chtějí jet s organizovaným zájezdem
  • cena vstupenky: 40 RMB

Jak se sem dostat:

  • Veřejná doprava autobus 877 Deshengmen (德胜门) - Badaling Great Wall (八达岭 长城).
  • Veřejná doprava autobus 879 Changling (长陵) - Badaling Great Wall (八达岭 长城).
  • Turistický autobus z Beijing Tourist Hub.
  • Hotely často organizují vlastní dopravu na tento úsek zdi.

Badaling je asi úplně nejpopulárnější úsek zdi. Všude po Pekingu vám budou lokální cestovky nabízet výlet na Badaling, protože sem chodí většina organizovaných zájezdů. Všechny tři dosud zmíněné úseky jsou pouze pro lidi, kterým situace nedovolí jet na vzdálenější části, nebo pro ty, kteří chtějí mít Čínskou zeď na svém seznamu procestovaných míst, ale samotná zeď a pěší turistika je až tak moc nezajímá. Těmto třem úsekům se vyhněte zejména během svátků.

Mutianyu 慕田峪

  • vzdálenost od Pekingu: ± 75km
  • stav zdi: zrekonstruovaná
  • návštěvnost: populární
  • cena vstupenky: 45 RMB
  • pro koho je vhodná: pro ty, kteří hledají zrekonstruovaný a snadno dostupný úsek, kde nejsou davy lidí

Jak se sem dostat:

  • Autobus 867 z Dongzhimen autobusového nádraží (东直门 长途 旅游 汽车站) k Mutianyu. Není to však pravidelná linka a nejezdí celoročně, proto si zjistěte přesné odjezdy tam a zpět ve vašem hotelu. Na internetu jsou dostupné informace ohledně časů, ale protože vím, jak často se takové věci v Číně mění, neodvážím se to sem napsat.
  • Pravidelnou linkou je autobus 916 z Dongzhimen do Huairou Town 怀柔 a odtud dále lokálním minibusem ke zdi Mutianyu. Cesta zabere cca 2 hodiny.

Mutianyu je stále snadno dostupný a krásně zrekonstruovaný úsek, který nenavštěvuje příliš mnoho lidí. Před pár lety byl však výrazně změněn, postavili nové turistické centrum, a proto je možné, že už i tento úsek padl za oběť přelidnění. Pokud máte aktuální informace, podělte se o ně, prosím, v komentářích.

Huanghuacheng 黄花城

  • vzdálenost od Pekingu: ± 75 km
  • stav zdi: zrekonstruovaná
  • návštěvnost: populární
  • pro koho je vhodná: pro ty, kteří hledají zrekonstruovaný a snadno dostupný úsek, kde nejsou davy lidí
  • cena vstupenky:

Jak se sem dostat:

  • Možnost 1: Ze zastávky Dongzhimen autobusem 916 do Huairou Town (怀柔 汽车站). Odtud jede speciální přímý autobus Huairou - Waterside Great Wall (怀柔 - 水 长城 专线 车) k úseku Huanghuacheng.
  • Možnost 2: Changping - Jiuduhe (昌平 - 九渡河) autobus ze stanice Changping Long Distance Coach Station (昌平 长途汽车 站) nebo Changping 's Changling Intersection (长陵 路口) do Jiuduhe Filling Station (九渡河 加油站), a poté znovu zmíněný Huairou - Waterside Great Wall Direct Bus.

Stále relativně dostupný úsek zdi, který je navštěvovaný mnohem méně než všechny předchozí. Jeho silnou stránkou je i to, že v okolí je mnoho jezer a kompozice Čínské zdi s vodními plochami je zkrátka překrásná.

Jiankou 箭扣

  • vzdálenost od Pekingu: ± 100 km
  • stav zdi: divoká, turistický náročná
  • návštěvnost: nenavštěvovaná
  • pro koho je vhodná: pro dobrodruhy
  • cena vstupenky: žádná

Jak se sem dostat:

Navštívit tento úsek bez průvodce je velmi náročné. Nejprve se musíte dostat do Xizhazi Village nebo Shuntong Rainbow Trout Fishing Base a odtud je to ještě jedna až dvě hodiny po malých silničkách přes les. Bez zkušeností a znalostí čínštiny je to téměř nemožné. Nejlepší je přidat se k turistické cestovní kanceláři, kterých je v Pekingu několik.

Je možné sem jít i pěší túrou z Mutianyu. Dostat se na Mutianyu je jednoduché, z Mutianyu na Jiankou přibližně 4 hodiny chůze.

Baimaguan 白马 关

  • vzdálenost od Pekingu: ± 100km
  • stav zdi: mizející
  • návštěvnost: nenavštěvovaná
  • pro koho je vhodná: pro dobrodruhy a zkušené návštěvníky jiných úseků zdi
  • cena vstupenky: žádná

Jak se sem dostat:

  • Vlakem z Beijing East Station nebo autobusem 980 z Dongzhimen do Miyun 密云, a pak autobusem Fanzipai 番 字 牌 乡, vystoupíte na zastávce Baimaguan.

Zeď na Baimaguan je dnes pouze ruina s někde zachovalou architekturou. Scenérii dlouhé zdi táhnoucí se po vrcholech kopců zde zřejmě nenajdete.

Huangyaguan 黄崖关

  • vzdálenost od Pekingu: ± 111km
  • stav zdi: zrekonstruovaná
  • návštěvnost: velmi populární
  • pro koho je vhodná: pro ty, kteří hledají zrekonstruovaný a snadno dostupný úsek, kde nejsou davy lidí
  • cena vstupenky: 50 RMB

Jak se sem dostat:

  • Ze stanice Beijing Sihui Long Distance Bus Station nebo z Tianjin Hebei Bus Station do Jixian. Odtud minibusem k turistické zóně Huangyaguan.

Tato část je již relativně daleko od Pekingu a dá se sem dostat i z města Tianjin. Každoročně se zde běhá pekingský maraton.

Simatai 司马台 长城

  • vzdálenost od Pekingu: ± 120 km
  • stav zdi: divoká, turisticky náročná
  • návštěvnost: málo navštěvovaná
  • pro koho je vhodná: pro milovníky pěší turistiky
  • cena vstupenky: je třeba se předem zaregistrovat na http://www.wtown.com/index.php/Yuyue/index#menuSub

Jak se sem dostat:

  • Autobusem 980 z Dongzhimen Long Distance Bus Station do Miyun města. Odtud si objednejte lokální taxi k Simatai Great Wall (司马台 长城). Cenu musíte domluvit, ale nepředpokládejte, že zde budou lidé umět anglicky.

Simatai je původní nezrekonstruovaný úsek zdi s nejhodnotnějšími architektonickými památkami ze všech úseků. Gubeikou - Jinshanling - Simatai je běžná turistická trasa pro náročné turisty. Cca na 10 hodin.

Gubeikou 古北口

  • vzdálenost od Pekingu: ± 146 km
  • stav zdi: divoká, turisticky náročná
  • návštěvnost: málo navštěvovaná
  • pro koho je vhodná: pro milovníky pěší turistiky
  • cena vstupenky: žádná

Jak se sem dostat:

  • Vlak Beijing - Chengde do Miyunbei Station. A odtud autobus 密 6 do Dongcaiyuan Xiaoqu (东 菜园 小区). Odtud přejděte k zastávce Changcheng Huandao ('Great Wall Traffic Island') a nastupte na autobus 密 25 ke stanici Gubeikou.
  • Autobus 980 z Dongzhimen Station 东直门 do Miyun Station 密云 站, a pak autobus 密 25 do Gubeikou.

Úsek Gubeikou byl kdysi často využíván pro obranné účely. Odehrálo se zde více než 150 bitev proti Mongolům. Skládá se ze dvou částí - Wohushan 卧虎 山 a Panlongshan 蟠龙 山. Část Panlongshan spadá pod vojenské základny, a proto je nedostupná.Gubeikou - Jinshanling - Simatai je běžná turistická trasa pro náročné turisty. Cca na 10 hodin.

Jinshanling 金山岭

  • vzdálenost od Pekingu: ± 154km
  • stav zdi: kombinace zrekonstruovaných části s původními
  • návštěvnost: málo navštěvovaná
  • pro koho je vhodná: pro milovníky pěší turistiky, fotografy a lidi co navštěvují i Chengde
  • cena vstupenky:

Jak se sem dostat:

  • Přímá speciální linka ze stanice metra Wanjjing West (望京 西).

Jinshanling je nejlepší kombinace zrekonstruované Čínské zdi s původními částmi. Také nabízí nekonečné výhledy a člověk si tu uvědomí, jak neuvěřitelně dlouhá vlastně je. Je to jeden z nejvhodnějších úseků pro fotografy a dá se spojit s návštěvou letoviska císařské rodiny v Chengde. Pro mě osobně je to nejoblíbenější úsek, ale nebyl jsem na všech. Gubeikou - Jinshanling - Simatai je běžná turistická trasa pro náročné turisty. Cca na 10 hodin.

Podívejte se na úseky na mapě tady:

Z nějakého důvodu nejde mapa vložit přímo do článku.

Chystáte se do Číny? Pak vám doporučuju navštívit taoistické hory Wudang. Jestli vás zajímá Čína, tak na mém facebooku najdete každý den jednu novinku. A informace můžete dostávat také e-mailem, v rámci mého newsletteru. Pro odběratele jsem připravil zdarma ke stažení dvojjazyčný čínsko-slovenský jídelníček typických šanghajských pochoutek a e-knihu Procházky čínskými pohádkami. Přihlásit se můžete zde.


Autor: Pavel Dvorak | pondělí 27.3.2017 10:30 | karma článku: 7.10 | přečteno: 508x

Další články blogera

Pavel Dvorak

Tisíc let starý trh na karavanové cestě

Netušili jsme, že se při hledání ztracených světů vrátíme v čase. A to doslova. Dnes jsme celý den strávili na trhu, který se v historickém městě Shaxi pořádá každý pátek již více než tisíc let.

15.6.2017 v 11:52 | Karma článku: 9.36 | Přečteno: 178 | Diskuse

Pavel Dvorak

Schody, opice, schody, chrámy, schody, hory, schody...

Náš druhý den v Shaxi jsme plánovali ODDECHOVĚ. Čekal nás cyklistický výlet do parku Shibaoshan a procházky mezi 1300 let starými buddhistickými chrámy a sochami.

12.6.2017 v 7:00 | Karma článku: 7.99 | Přečteno: 105 | Diskuse

Pavel Dvorak

Jedno z posledních starověkých míst na čínsko-tibetské cestě

Nasedáme na malé autíčko pro sedm lidí, i když uvnitř je asi deset pasažérů. Poslední dva - babička s dítětem - seděli v kufru na našich zavazadlech. Všichni kouří a řidičova jízda nám nahání husí kůži. Nám to však nevadí.

8.6.2017 v 9:00 | Karma článku: 6.33 | Přečteno: 86 | Diskuse

Pavel Dvorak

Jak jsem odhaloval ztracené světy Číny

Už dlouho jsem toužil jet čínskou divočinou, přespávat ve stanech a venkovských chrámech, pomáhat na venkově a vařit tamní jídla s místními.

5.6.2017 v 9:41 | Karma článku: 10.54 | Přečteno: 286 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Ervín Dostálek

Za "Perlou Sibiře" - na Bajkal 12: Do ZABAJKALSKÉHO národního parku a k termálním pramenům

Ptačí ráj, termální prameny, "zrychtovaní" přátelští rybáři nabízející nám nachytané omuly, přírodní rezervace, již zakládal Čech, a v níž šlo hlavně zachránit vzácné soboly, když kdysi jejich kůžemi Carské Rusko platilo i Evropě.

22.9.2017 v 7:11 | Karma článku: 10.57 | Přečteno: 125 | Diskuse

Jaroslav Kašíkjaroslav

Kudy, kam?

Nejenom psaním živ je člověk, ale i prací na zahrádce a k tomu je jarní a letní období přímo ideální. A není od věci připravit i povyražení, za které cesty do Norska považuji.

22.9.2017 v 5:41 | Karma článku: 3.05 | Přečteno: 112 | Diskuse

Eva Štěpánková

Bude Praha také pyšná na novou koncertní síň?

Původně měl být můj dnešní příspěvek pouze o dalším zážitku z Kodaně, ale náhodou mi padla do očí zpráva, která mu dala širší souvislost.

22.9.2017 v 0:29 | Karma článku: 3.92 | Přečteno: 80 | Diskuse

Iveta Klimečková

Pět základních typů žen podle kabelek

Znáte ten způsob zavěšení kabelky na vztyčeném předloktí? Pokud loket patří mladé dámě s pootevřenými rtíky, je to jaksi součástí image a pán bůh s námi a zlé pryč.

21.9.2017 v 22:47 | Karma článku: 21.85 | Přečteno: 846 | Diskuse

Petr Janák

Po hedvábné stezce

Hory neznají třídní rozdíly, protekci, vztek, nenávist, štěstí, lásku zkrátka nic. Jsou čisté, nahé. Proto na ně, tak rád jezdím. Přiblížit se jim aspoň na chvilku a poznat sám sebe. Ne nadarmo se říká, že hory ukáží charakter.

21.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 7.62 | Přečteno: 172 | Diskuse
Počet článků 19 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 558

Organizujem netradičné, unikátne, spoznávacie, ale aj dobrodružné expedície na čínsky vidiek a do prírody v malých skupinách na mojich stránkach www.cestycinou.sk

S čestinou mi pomáha copywriterka Kateřina Vlčková.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.