Černé taxíky
Pochopitelně to nejsou oficiální taxislužby, ale černé taxíky, jak je v Číně také nazývají. Snažím se jim vyhýbat, ale někdy to zkrátka není možné. Cestování s nimi je nezapomenutelný zážitek.
Takoví chlapíci se dají shrnout jedním slovem - spekulanti. Nejsou to jednotlivci, kteří si jdou přivydělat pár drobných, ale celé bandy, které spolu spolupracují a mají různé dohody. O těch dohodách samozřejmě nikomu neříkají, a tak člověk často neví, co se bude dít.
Cestoval jsem ze Šanghaje do malého malebného městečka Huaian. Je sice nedaleko Šanghaje (čínské nedaleko = 500 km), ale je poměrně komplikované se tam dostat. Stále neexistuje vlakový spoj, a tak se musí jet několik hodin autobusem nebo letět letadlem. Letecký spoj tam letí jen jednou denně a je to to nejmenší letadlo, v jakém jsem kdy seděl. Při poslední cestě do Huaianu mi tři hodiny před odletem najednou oznámili, že je můj let zrušený. Musel jsem narychlo vymyslet, jak se tam do večera dostanu. Nejrychlejší cesta byla rychlovlakem do nejbližšího města, což je Nanking, bývalé císařské hlavní město, a pak se nějak dostat do Huaianu. To už je na Čínu opravdu za rohem, jen 200 km. Když jsem dorazil do Nankingu, byla půlnoc a ráno jsem měl být v Huaianu. Jedinou možností byl černý taxík. Nechal jsem se tedy odchytit jednou paní a začali jsme spolu smlouvat o ceně. Naštěstí jsem věděl, jakou cenu si mám domluvit, protože mi to předem prozradil tamější šéf fabriky, za kterým jsem jel. Doporučil mi, že tuto 200 km trasu si mám domluvit za 500 RMB malým osobním autem. Protože jsem věděl, na jakou cenu se mám dostat, šlo smlouvání hladce. Přišli jsme k autu, pro jistotu jsem si vyfotil SPZ, poslal fotku manželce a mohli jsme vyrazit.
Jenže na kraji města najednou řidič zastavil na odlehlém parkovišti, kde stály různé dodávky a mnoho podezřelých lidí. Řidič vystoupil z auta a začal se s někým dohadovat. Vystoupil jsem, abych si je vyslechl. Ukázalo se, že si budu muset přesednout do dodávky. A ještě k tomu chtěl zaplatit předem. Moc se mi do toho nechtělo, ale vyjednávat s patnácti spekulanty v půl jedné ráno na okraji Nankingu není zrovna jednoduché. A kromě toho jsem se do města potřeboval dostat co nejdřív. Vyhádal jsem si alespoň místo vedle řidiče, protože vzadu v dodávce nebyly ani sedačky. Byla to sice pěkná a čistá dodávka, ale nákladní. Měli jste slyšet ty Číňany, kteří přišli po mně, a řidič je chtěl usadit. Strhla se obrovská hádka. Zaplatili mu a za to jim dal dodávku bez sedadel?! To mají sedět všichni na podlaze?! Po půlhodině hádání uspěli podobně jako já. Všichni se museli spokojit s dodávkou a její plechovou podlahou, pokud se chtěli v tu noc dostat do Huaianu. Vyšel jsem z toho nejlépe, a tak jsem se raději tvářil, že neumím čínsky.
Cesta byla dlouhá. Dorazili jsme do městečka až po čtvrté hodině ráno. Důvodem nebyla stará dodávka, ale náš řidič. Rozhodl se dělat cestou různé zastávky. Například ve fabrice na dřevo, kde se mu zdálo, že dvě hodiny ráno je nelepší čas na to krást nějaké desky. Ty pak nakládal do auta. V dodávce se ale zvedla velká vlna nevole, a tak toho raději rychle nechal. Přece jen už neměl svých patnáct spekulantů vedle sebe, ale jen deset rozzlobených klientů.
Pokud je to jen trochu možné, je dobré se černým taxíkům vyhýbat. Ať se člověk snaží jakkoli, ve většině případů nakonec vyhrají a člověka nějak okradou. A to i Číňany, není to problém jen bílých tváři. Už se mi stalo, že mi jeden řidič zastavil uprostřed dálnice, kde nebyla ani noha, a řekl, že pojede dál jen v případě, že mu dám částku, kterou původně požadoval. A tak moje dlouhé smlouvání, které jsem s ním absolvoval na letišti, padlo celé nazmar. Někdy se stane, že člověk natrefí na milou duši, ale taxikáři jsou většinou jen taxikáři.
Zajímá vás Čína? Pak vám mohu posílat zajímavé informace newsletterem.
Pavel Dvorak
Tisíc let starý trh na karavanové cestě
Netušili jsme, že se při hledání ztracených světů vrátíme v čase. A to doslova. Dnes jsme celý den strávili na trhu, který se v historickém městě Shaxi pořádá každý pátek již více než tisíc let.
Pavel Dvorak
Schody, opice, schody, chrámy, schody, hory, schody...
Náš druhý den v Shaxi jsme plánovali ODDECHOVĚ. Čekal nás cyklistický výlet do parku Shibaoshan a procházky mezi 1300 let starými buddhistickými chrámy a sochami.
Pavel Dvorak
Jedno z posledních starověkých míst na čínsko-tibetské cestě
Nasedáme na malé autíčko pro sedm lidí, i když uvnitř je asi deset pasažérů. Poslední dva - babička s dítětem - seděli v kufru na našich zavazadlech. Všichni kouří a řidičova jízda nám nahání husí kůži. Nám to však nevadí.
Pavel Dvorak
Jak jsem odhaloval ztracené světy Číny
Už dlouho jsem toužil jet čínskou divočinou, přespávat ve stanech a venkovských chrámech, pomáhat na venkově a vařit tamní jídla s místními.
Pavel Dvorak
Jak na peníze v Číně - kompletní návod
Jak to funguje v Číně s penězi? To je jedna z otázek, kterou si pokládá každý, kdo se chystá poprvé do Číny.
Pavel Dvorak
Čínské továrny
Jak si u nás člověk představuje fabriku v Číně? Stará rozbitá budova, kde i děti šijí levné ponožky, které se hned rozpadnou?
Pavel Dvorak
Chlupatí krabi dazha a výlet na jazero Yangcheng
Suzhou, nejkrásnější město Číny. Proslavilo ho hedvábí, architektura vodních městeček, takzvaných čínských Benátek a Velký vodní kanál (UNESCO), největší vodní stavba lidstva ze 7. století, která funguje dodnes.
Pavel Dvorak
Šanghajská kola
Kola jsou nedílnou součástí Šanghaje. Donedávna měl v Šanghaji kolo téměř každý. Ale to se v posledních měsících změnilo. Proč? Protože mobike.
Pavel Dvorak
Cesta časem v severozápadní Číně
O cestování časem bylo natočeno už hodně filmů. Většinou je k cestování časem potřeba nějaký přístroj, ale ve skutečnosti člověk žádnou mašinku nepotřebuje. Stačí zajet na ta správná místa ve správný čas.
Pavel Dvorak
Čínská zeď v okolí Pekingu – kompletní návod
Čínská zeď je div světa, který by měl patřit na seznam každého cestovatele. Jenže ono to není jen tak. Je dlouhá! Kam tedy vlastně jet a co přesně vidět?
Pavel Dvorak
Taoistické hory Wudang
Jako dítě jsem miloval kung fu filmy. K lásce k Číně jsem se dostal díky bojovým uměním a stále jsem jejich velkým fanouškem. Nikdy jsem se však nevydal po stopách kung fu v Číně. Až dnes.
Pavel Dvorak
Cenzura internetu v Číně - připravte se před cestou pořádně! (Návod)
Když přijedete do Číny, tak záhy zjistíte, že internetové připojení je zde nesmírně problematické...
Pavel Dvorak
Modrý den v Pekingu – fotoreportáž
Zima končí, jaro přichází! Tak by se dal pojmenovat jednodenní výlet do Pekingu, který jsem tento víkend absolvoval. Navštívili jsme tradiční hutongy, pekingská jezera, uhelný vršek a ochutnali jsme pekingskou kachnu.
Pavel Dvorak
Nejkrásnější venkov v Číně, rodiště bohaté kultury Huizhou
Ze Šanghaje se přesouvám na jih. Cílem mé cesty je místo, kde se střetávají tři provincie - Anhui, Jiangsu a Zhejiang.
Pavel Dvorak
Babičky na burze
Tak nám spadla burza v Číně. A vlastně ani nespadla, protože v Číně burza spadnout nemůže. Proč ne? Protože to tak řekli v Pekingu.
Pavel Dvorak
Život v Šanghaji
Šanghaj je město, které, když jednou člověka chytí, už ho nepustí. Abych pravdu řekl, kdysi jsem si uměl představit, že žiji kdekoli v Číně, jen ne v Šanghaji.
Pavel Dvorak
Suzhou, čínské Benátky a klasické čínské zahrady
Čínské Benátky! To nejlepší z čínské zahradní architektury! Spojení pohodlí života ve velkoměstě s příjemným maloměstský životem!... V podobných superlativech bych mohl o Suzhou psát donekonečna.
Pavel Dvorak
Jak si koupit lístek na vlak v Číně
V Číně mohou být komplikované i úplné drobnosti. A bohužel jednou z maličkostí, bez které se člověk rozhodně neobejde, je nákup lístku na vlak. Jak na to? Připravil jsem pro Vás krátký návod.
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1353x
S čestinou mi pomáha copywriterka Kateřina Vlčková.