Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínská zeď v okolí Pekingu – kompletní návod

Čínská zeď je div světa, který by měl patřit na seznam každého cestovatele. Jenže ono to není jen tak. Je dlouhá! Kam tedy vlastně jet a co přesně vidět? 

Toto je první část dvoudílného článku o jednotlivých úsecích zdi a návod, jak je navštívit. V této první části se budu věnovat těm úsekům, které se navštěvují z Pekingu. V příštím díle naopak podrobněji rozebereme vzdálené úseky Čínské zdi. Úseků zdi je mnoho a je možné, že jsem nějaké vynechal. Pokud znáte část, kterou jsem do tohoto článku nezahrnul, napište mi ji, prosím, do komentářů.

Jak je Čínská zeď vlastně dlouhá?

To je otázka, na kterou není možné snadno odpovědět. Ze dvou důvodů. Čínská zeď není a nikdy ani nebyla jednou souvislou stavbou! To, co se považuje za Velkou čínskou zeď, jsou různé úseky zdi, které spolu často nejsou propojené. Mnohé z nich pocházejí z různých období. V historii Číny nikdy nestály všechny úseky ve stejnou dobu. V některých částech Číny byla Velká čínská zeď jen obyčejnou zdí, vůbec nemusela být dlouhá ani vysoká. Během dějin se čínští panovníci několikrát pokusili pospojovat jednotlivé úseky různých zdí do jednoho souvislého celku - Velké čínské zdi, ale nikdy se jim to úplně nepodařilo. Na internetu najdete množství číselných údajů, jak dlouhá vlastně je. Každý však její délku počítá jinak. Někdo počítá jen úseky, které stále existují a stojí, někdo počítá i ruiny a oblasti, kde je existence Čínského zdi zdokumentována, ale už tam není. A někdo počítá všechny úseky, které jsou, byly, možná byly a pravděpodobně ani nebyly napříč celou čínskou historií. To poslední většinou dělají samotní Číňané. Takže na otázku, jak dlouhá je Čínská zeď odpovím - Nevím. Dlouhá…

Jak stará je Čínská zeď?

Jak můžete tušit z předchozího textu, ani tuto otázku vám nezodpovím zcela přesně. První člověk, který se pokusil sjednotit zdi na čínském území do jednoho souvislého celku, a tím se i jako první pokusil postavit Velkou čínskou zeď, byl první svrchovaný císař Číny, Qin Shi Huangdi (259 před n. l. - 210 před n. l.). Jeho vláda i život byly však příliš krátké na to, aby to stihl. Ne, že by toho nedokázal mnoho - zůstala po něm například terakotová armáda (jeho hrobka) a především idea jedné Číny, fungující stát se systémem pravidel a byrokratický systém řízení státu, který se více méně zachoval až dodnes. Čína však za své sjednocení zaplatila tvrdou daň během jeho kruté vlády. Ale zpět k tématu, pokud počítáme historii zdi od Qin Shi Huangdi-ho, který sjednotil Čínu v roce 221 před n. l., je stará více než 2 tisíce let. Císař se však pokusil sjednotit již existující zdi, takže některé úseky jsou ještě starší. Dynastie Han (206 před n. l. - 220), která následovala po něm, se o dostavění Čínské zdi pokusila také. Od dynastie Han však nemáme o Čínské zdi zachovanou téměř žádnou dokumentaci až do dynastie Ming (1368 - 1644). Právě během ní se Čínská zeď stala zase významným symbolem Číny a objevily se pokusy o její sjednocení. Úseky v okolí Pekingu většinou pocházejí právě z dynastie Ming a z následující dynastie Qing.

Z čeho je postavená Čínská zeď?

Z toho, co bylo právě po ruce. Někde z hlíny, někde z kamenů, někde z písku, cihel, jinde ani nevíme, protože už neexistuje. A někde je bohužel zalitá betonem, protože je v Číně korupce a stává se, že nevhodný člověk dostane práci, na kterou není kvalifikovaný. Dnes jsou navštěvované především úseky z kamene.

Ale z toho, co jsme se o Čínské zdi učili, musí být něco pravda, ne?

V první řadě - Čínská zeď není vidět z vesmíru. První čínský kosmonaut řekl, že se velmi snažil, ale nepodařilo se mu to. Že je Čínská zeď jako jediná stavba na světě vidět z vesmíru, byla propaganda Komunistické strany Číny před desítkami let, avšak toto tvrzení nemá žádnou logiku. I kdyby byla Čínská zeď jedinou souvislou stavbou (což, jak víme, není), bylo by to stejné, jako dívat se z třicátého patra mrakodrapu na nit nataženou na chodníku.
Většina lidí si myslí, že Čínská zeď byla postavená primárně na obranu. Ani to není úplně pravda. Samozřejmě, využívala se i na obranné účely, ale jejím hlavním účelem bylo ohradit území a jasně se politicky a ideologicky definovat jako Čína - Říše středu, zatímco všechny okolní národy Číňané považovali za barbary. Šlo spíše o hranici, jejímž primárním účelem bylo na základě idejí civilizované říše udržet lidi uvnitř, a ne nepustit tam další. I když Čínu někdo zvenčí napadl a zeď se použila na obranné účely, její obranyschopnost byla úměrná politické stabilitě Číny.

Kde navštívit Čínskou zeď?

Dostáváme se k hlavnímu účelu tohoto článku, kam se jet podívat na Čínskou zeď? V okolí Pekingu je několik navštěvovaných úseků. Liší se vzdáleností od Pekingu, stavem a úrovní rekonstrukce, počtem turistů a přírodní scenérií. Pro lepší přehled jsem pro vás vytvořil i mapu na Google maps, ve které najdete všechny potřebné údaje.
Ke každému úseku uvádím, jak se sem dostat, avšak vždy je možné si zaplatit soukromého řidiče s autem. Pokud jste větší skupina, určitě se to vyplatí, zejména na vzdálenější úseky.

Ji Yongguan ???

  • vzdálenost od Pekingu: ± 50km
  • stav zdi: zrekonstruovaná, vhodná i pro vozíčkáře
  • návštěvnost: přelidněná
  • pro koho je vhodná: pro lidi s nedostatkem času, s velmi špatnou fyzičkou a pro lidi s postižením
  • cena vstupenky: 35 RMB

Jak se sem dostat:

Veřejná doprava autobus 345 do Shahe (??) a tam přestoupit na autobus ? 68 (čínský znak před číslem je důležitý) na zastávku Juyong Pass ???.

Ju Yongguan je nejbližší úsek u Pekingu - pochopitelně i velmi navštěvovaný. Kdysi to byl jeden ze tří nejdůležitějších průchodů přes zeď. Do prohlídky proto spadá i velká zrekonstruovaná brána.

 

Shuiguan ? ? ??

  • vzdálenost od Pekingu: ± 50km
  • stav zdi: zrekonstruovaná
  • návštěvnost: přelidněná
  • pro koho je vhodná: pro lidi s nedostatkem času a s velmi špatnou fyzičkou
  • cena vstupenky: 40RMB

Jak se sem dostat:

Autobus 919 z Deshengmen (???) přímo do Shuiguan Changcheng (? ? ??). Od Juyongguan je vzdálen jen 7 km a od úseku Badaling jen 5 km. Někdy se považuje za součást úseku Badaling. Je spravovaná přes stejný úřad Badaling Tourism General Corporation, nicméně je to samostatný úsek.

 

Badaling ???

  • vzdálenost od Pekingu: ± 70 km
  • stav zdi: zrekonstruovaná
  • návštěvnost: přelidněná
  • pro koho je vhodná: pro lidi s nedostatkem času, velmi špatnou fyzičkou a pro lidi, kteří chtějí jet s organizovaným zájezdem
  • cena vstupenky: 40 RMB

Jak se sem dostat:

  • Veřejná doprava autobus 877 Deshengmen (???) - Badaling Great Wall (??? ??).
  • Veřejná doprava autobus 879 Changling (??) - Badaling Great Wall (??? ??).
  • Turistický autobus z Beijing Tourist Hub.
  • Hotely často organizují vlastní dopravu na tento úsek zdi.

Badaling je asi úplně nejpopulárnější úsek zdi. Všude po Pekingu vám budou lokální cestovky nabízet výlet na Badaling, protože sem chodí většina organizovaných zájezdů. Všechny tři dosud zmíněné úseky jsou pouze pro lidi, kterým situace nedovolí jet na vzdálenější části, nebo pro ty, kteří chtějí mít Čínskou zeď na svém seznamu procestovaných míst, ale samotná zeď a pěší turistika je až tak moc nezajímá. Těmto třem úsekům se vyhněte zejména během svátků.

Mutianyu ???

  • vzdálenost od Pekingu: ± 75km
  • stav zdi: zrekonstruovaná
  • návštěvnost: populární
  • cena vstupenky: 45 RMB
  • pro koho je vhodná: pro ty, kteří hledají zrekonstruovaný a snadno dostupný úsek, kde nejsou davy lidí

Jak se sem dostat:

  • Autobus 867 z Dongzhimen autobusového nádraží (??? ?? ?? ???) k Mutianyu. Není to však pravidelná linka a nejezdí celoročně, proto si zjistěte přesné odjezdy tam a zpět ve vašem hotelu. Na internetu jsou dostupné informace ohledně časů, ale protože vím, jak často se takové věci v Číně mění, neodvážím se to sem napsat.
  • Pravidelnou linkou je autobus 916 z Dongzhimen do Huairou Town ?? a odtud dále lokálním minibusem ke zdi Mutianyu. Cesta zabere cca 2 hodiny.

Mutianyu je stále snadno dostupný a krásně zrekonstruovaný úsek, který nenavštěvuje příliš mnoho lidí. Před pár lety byl však výrazně změněn, postavili nové turistické centrum, a proto je možné, že už i tento úsek padl za oběť přelidnění. Pokud máte aktuální informace, podělte se o ně, prosím, v komentářích.

Huanghuacheng ???

  • vzdálenost od Pekingu: ± 75 km
  • stav zdi: zrekonstruovaná
  • návštěvnost: populární
  • pro koho je vhodná: pro ty, kteří hledají zrekonstruovaný a snadno dostupný úsek, kde nejsou davy lidí
  • cena vstupenky:

Jak se sem dostat:

  • Možnost 1: Ze zastávky Dongzhimen autobusem 916 do Huairou Town (?? ???). Odtud jede speciální přímý autobus Huairou - Waterside Great Wall (?? - ? ?? ?? ?) k úseku Huanghuacheng.
  • Možnost 2: Changping - Jiuduhe (?? - ???) autobus ze stanice Changping Long Distance Coach Station (?? ???? ?) nebo Changping 's Changling Intersection (?? ??) do Jiuduhe Filling Station (??? ???), a poté znovu zmíněný Huairou - Waterside Great Wall Direct Bus.

Stále relativně dostupný úsek zdi, který je navštěvovaný mnohem méně než všechny předchozí. Jeho silnou stránkou je i to, že v okolí je mnoho jezer a kompozice Čínské zdi s vodními plochami je zkrátka překrásná.

Jiankou ??

  • vzdálenost od Pekingu: ± 100 km
  • stav zdi: divoká, turistický náročná
  • návštěvnost: nenavštěvovaná
  • pro koho je vhodná: pro dobrodruhy
  • cena vstupenky: žádná

Jak se sem dostat:

Navštívit tento úsek bez průvodce je velmi náročné. Nejprve se musíte dostat do Xizhazi Village nebo Shuntong Rainbow Trout Fishing Base a odtud je to ještě jedna až dvě hodiny po malých silničkách přes les. Bez zkušeností a znalostí čínštiny je to téměř nemožné. Nejlepší je přidat se k turistické cestovní kanceláři, kterých je v Pekingu několik.

Je možné sem jít i pěší túrou z Mutianyu. Dostat se na Mutianyu je jednoduché, z Mutianyu na Jiankou přibližně 4 hodiny chůze.

Baimaguan ?? ?

  • vzdálenost od Pekingu: ± 100km
  • stav zdi: mizející
  • návštěvnost: nenavštěvovaná
  • pro koho je vhodná: pro dobrodruhy a zkušené návštěvníky jiných úseků zdi
  • cena vstupenky: žádná

Jak se sem dostat:

  • Vlakem z Beijing East Station nebo autobusem 980 z Dongzhimen do Miyun ??, a pak autobusem Fanzipai ? ? ? ?, vystoupíte na zastávce Baimaguan.

Zeď na Baimaguan je dnes pouze ruina s někde zachovalou architekturou. Scenérii dlouhé zdi táhnoucí se po vrcholech kopců zde zřejmě nenajdete.

Huangyaguan ???

  • vzdálenost od Pekingu: ± 111km
  • stav zdi: zrekonstruovaná
  • návštěvnost: velmi populární
  • pro koho je vhodná: pro ty, kteří hledají zrekonstruovaný a snadno dostupný úsek, kde nejsou davy lidí
  • cena vstupenky: 50 RMB

Jak se sem dostat:

  • Ze stanice Beijing Sihui Long Distance Bus Station nebo z Tianjin Hebei Bus Station do Jixian. Odtud minibusem k turistické zóně Huangyaguan.

Tato část je již relativně daleko od Pekingu a dá se sem dostat i z města Tianjin. Každoročně se zde běhá pekingský maraton.

Simatai ??? ??

  • vzdálenost od Pekingu: ± 120 km
  • stav zdi: divoká, turisticky náročná
  • návštěvnost: málo navštěvovaná
  • pro koho je vhodná: pro milovníky pěší turistiky
  • cena vstupenky: je třeba se předem zaregistrovat na http://www.wtown.com/index.php/Yuyue/index#menuSub

Jak se sem dostat:

  • Autobusem 980 z Dongzhimen Long Distance Bus Station do Miyun města. Odtud si objednejte lokální taxi k Simatai Great Wall (??? ??). Cenu musíte domluvit, ale nepředpokládejte, že zde budou lidé umět anglicky.

Simatai je původní nezrekonstruovaný úsek zdi s nejhodnotnějšími architektonickými památkami ze všech úseků. Gubeikou - Jinshanling - Simatai je běžná turistická trasa pro náročné turisty. Cca na 10 hodin.

Gubeikou ???

  • vzdálenost od Pekingu: ± 146 km
  • stav zdi: divoká, turisticky náročná
  • návštěvnost: málo navštěvovaná
  • pro koho je vhodná: pro milovníky pěší turistiky
  • cena vstupenky: žádná

Jak se sem dostat:

  • Vlak Beijing - Chengde do Miyunbei Station. A odtud autobus ? 6 do Dongcaiyuan Xiaoqu (? ?? ??). Odtud přejděte k zastávce Changcheng Huandao ('Great Wall Traffic Island') a nastupte na autobus ? 25 ke stanici Gubeikou.
  • Autobus 980 z Dongzhimen Station ??? do Miyun Station ?? ?, a pak autobus ? 25 do Gubeikou.

Úsek Gubeikou byl kdysi často využíván pro obranné účely. Odehrálo se zde více než 150 bitev proti Mongolům. Skládá se ze dvou částí - Wohushan ?? ? a Panlongshan ?? ?. Část Panlongshan spadá pod vojenské základny, a proto je nedostupná.Gubeikou - Jinshanling - Simatai je běžná turistická trasa pro náročné turisty. Cca na 10 hodin.

Jinshanling ???

  • vzdálenost od Pekingu: ± 154km
  • stav zdi: kombinace zrekonstruovaných části s původními
  • návštěvnost: málo navštěvovaná
  • pro koho je vhodná: pro milovníky pěší turistiky, fotografy a lidi co navštěvují i Chengde
  • cena vstupenky:

Jak se sem dostat:

  • Přímá speciální linka ze stanice metra Wanjjing West (?? ?).

Jinshanling je nejlepší kombinace zrekonstruované Čínské zdi s původními částmi. Také nabízí nekonečné výhledy a člověk si tu uvědomí, jak neuvěřitelně dlouhá vlastně je. Je to jeden z nejvhodnějších úseků pro fotografy a dá se spojit s návštěvou letoviska císařské rodiny v Chengde. Pro mě osobně je to nejoblíbenější úsek, ale nebyl jsem na všech. Gubeikou - Jinshanling - Simatai je běžná turistická trasa pro náročné turisty. Cca na 10 hodin.

Podívejte se na úseky na mapě tady:

Z nějakého důvodu nejde mapa vložit přímo do článku.

Chystáte se do Číny? Pak vám doporučuju navštívit taoistické hory Wudang. Jestli vás zajímá Čína, tak na mém facebooku najdete každý den jednu novinku. A informace můžete dostávat také e-mailem, v rámci mého newsletteru. Pro odběratele jsem připravil zdarma ke stažení dvojjazyčný čínsko-slovenský jídelníček typických šanghajských pochoutek a e-knihu Procházky čínskými pohádkamiPřihlásit se můžete zde.

 

Autor: Pavel Dvorak | pondělí 27.3.2017 10:30 | karma článku: 12,37 | přečteno: 3797x
  • Další články autora

Pavel Dvorak

Tisíc let starý trh na karavanové cestě

Netušili jsme, že se při hledání ztracených světů vrátíme v čase. A to doslova. Dnes jsme celý den strávili na trhu, který se v historickém městě Shaxi pořádá každý pátek již více než tisíc let.

15.6.2017 v 11:52 | Karma: 12,60 | Přečteno: 490x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Schody, opice, schody, chrámy, schody, hory, schody...

Náš druhý den v Shaxi jsme plánovali ODDECHOVĚ. Čekal nás cyklistický výlet do parku Shibaoshan a procházky mezi 1300 let starými buddhistickými chrámy a sochami.

12.6.2017 v 7:00 | Karma: 13,95 | Přečteno: 369x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Jedno z posledních starověkých míst na čínsko-tibetské cestě

Nasedáme na malé autíčko pro sedm lidí, i když uvnitř je asi deset pasažérů. Poslední dva - babička s dítětem - seděli v kufru na našich zavazadlech. Všichni kouří a řidičova jízda nám nahání husí kůži. Nám to však nevadí.

8.6.2017 v 9:00 | Karma: 12,31 | Přečteno: 354x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Jak jsem odhaloval ztracené světy Číny

Už dlouho jsem toužil jet čínskou divočinou, přespávat ve stanech a venkovských chrámech, pomáhat na venkově a vařit tamní jídla s místními.

5.6.2017 v 9:41 | Karma: 14,94 | Přečteno: 416x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Jak na peníze v Číně - kompletní návod

Jak to funguje v Číně s penězi? To je jedna z otázek, kterou si pokládá každý, kdo se chystá poprvé do Číny.

23.5.2017 v 1:04 | Karma: 18,43 | Přečteno: 4728x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Čínské továrny

Jak si u nás člověk představuje fabriku v Číně? Stará rozbitá budova, kde i děti šijí levné ponožky, které se hned rozpadnou?

15.5.2017 v 7:00 | Karma: 22,26 | Přečteno: 1112x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Chlupatí krabi dazha a výlet na jazero Yangcheng

Suzhou, nejkrásnější město Číny. Proslavilo ho hedvábí, architektura vodních městeček, takzvaných čínských Benátek a Velký vodní kanál (UNESCO), největší vodní stavba lidstva ze 7. století, která funguje dodnes.

2.5.2017 v 9:43 | Karma: 9,55 | Přečteno: 220x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Černé taxíky

Pokud někdo někdy cestoval po Číně, tak určitě zažil křičící davy lidí stojící před vlakovými nebo autobusovými stanicemi. Většinou křičí čínsky, ale když vidí cizince, začnou volat jediné anglické slovíčko, které znají: „TAXI!“

24.4.2017 v 7:00 | Karma: 11,98 | Přečteno: 500x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Šanghajská kola

Kola jsou nedílnou součástí Šanghaje. Donedávna měl v Šanghaji kolo téměř každý. Ale to se v posledních měsících změnilo. Proč? Protože mobike.

18.4.2017 v 9:35 | Karma: 17,97 | Přečteno: 791x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Cesta časem v severozápadní Číně

O cestování časem bylo natočeno už hodně filmů. Většinou je k cestování časem potřeba nějaký přístroj, ale ve skutečnosti člověk žádnou mašinku nepotřebuje. Stačí zajet na ta správná místa ve správný čas.

3.4.2017 v 16:25 | Karma: 11,41 | Přečteno: 591x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Taoistické hory Wudang

Jako dítě jsem miloval kung fu filmy. K lásce k Číně jsem se dostal díky bojovým uměním a stále jsem jejich velkým fanouškem. Nikdy jsem se však nevydal po stopách kung fu v Číně. Až dnes.

20.3.2017 v 7:00 | Karma: 11,15 | Přečteno: 486x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Cenzura internetu v Číně - připravte se před cestou pořádně! (Návod)

Když přijedete do Číny, tak záhy zjistíte, že internetové připojení je zde nesmírně problematické...

13.3.2017 v 11:56 | Karma: 22,46 | Přečteno: 4766x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Modrý den v Pekingu – fotoreportáž

Zima končí, jaro přichází! Tak by se dal pojmenovat jednodenní výlet do Pekingu, který jsem tento víkend absolvoval. Navštívili jsme tradiční hutongy, pekingská jezera, uhelný vršek a ochutnali jsme pekingskou kachnu.

6.3.2017 v 7:08 | Karma: 10,95 | Přečteno: 304x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Nejkrásnější venkov v Číně, rodiště bohaté kultury Huizhou

Ze Šanghaje se přesouvám na jih. Cílem mé cesty je místo, kde se střetávají tři provincie - Anhui, Jiangsu a Zhejiang.

27.2.2017 v 11:56 | Karma: 17,74 | Přečteno: 1381x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Babičky na burze

Tak nám spadla burza v Číně. A vlastně ani nespadla, protože v Číně burza spadnout nemůže. Proč ne? Protože to tak řekli v Pekingu.

20.2.2017 v 7:00 | Karma: 12,79 | Přečteno: 1460x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Život v Šanghaji

Šanghaj je město, které, když jednou člověka chytí, už ho nepustí. Abych pravdu řekl, kdysi jsem si uměl představit, že žiji kdekoli v Číně, jen ne v Šanghaji.

13.2.2017 v 13:08 | Karma: 14,98 | Přečteno: 1171x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Suzhou, čínské Benátky a klasické čínské zahrady

Čínské Benátky! To nejlepší z čínské zahradní architektury! Spojení pohodlí života ve velkoměstě s příjemným maloměstský životem!... V podobných superlativech bych mohl o Suzhou psát donekonečna.

6.2.2017 v 11:19 | Karma: 12,52 | Přečteno: 1005x | Diskuse| Cestování

Pavel Dvorak

Jak si koupit lístek na vlak v Číně

V Číně mohou být komplikované i úplné drobnosti. A bohužel jednou z maličkostí, bez které se člověk rozhodně neobejde, je nákup lístku na vlak. Jak na to? Připravil jsem pro Vás krátký návod.

29.1.2017 v 8:48 | Karma: 21,42 | Přečteno: 1788x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1353x
Organizujem netradičné, unikátne, spoznávacie, ale aj dobrodružné expedície na čínsky vidiek a do prírody v malých skupinách na mojich stránkach www.cestycinou.sk

S čestinou mi pomáha copywriterka Kateřina Vlčková.

Seznam rubrik